NATO kroviniai – saugaus uosto požymis

 

Visai galimas daiktas, kad ateityje per Klaipėdos uostą bus ne tik daugiau gabenama NATO krovinių į Afganistaną, bet ir iš jo į JAV pargabenama karinė technika. Atrodo, kad pastaruoju metu kai kuriems Amerikos kariuomenės kroviniams gabenti tinkamiausias kelias yra per Baltijos jūrą.
Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos generalinis direktorius Eugenijus Gentvilas su susisiekimo ministro Eligijaus Masiulio vadovaujama delegacija lankėsi Jungtinėse Amerikos Valstijose ir grįžęs į Klaipėdą pasidalino įspūdžiais.
Sudaro patikimumo įspūdį
NATO kroviniai į Afganistaną per Klaipėdos uostą pradėti gabenti ne taip seniai. Pernai per Lietuvos uostą išgabenta 2100 NATO konteinerių.NATO krovinių aptarnavimą užtikrina "Maersk Line Ltd.", didžiausia pasaulyje konteinerių pervežimo kompanija, gabenanti apie 16-17 proc. visų pasaulyje migruojančių konteinerių. Ši kompanija NATO konteinerius atplukdo ir į Klaipėdą.
2011-aisiais NATO krovinių per Baltijos jūros uostus pergabenta keliolika tūkstančių. Žinia, jie keliauja per Talino ir Rygos uostus, tačiau pastaruoju metu jų šiuose uostuose mažėja, o Klaipėdoje daugėja. E. Gentvilas neneigia, kad Lietuva į procesą dėl NATO krovinių gabenimo įsitraukė šiek tiek per vėlai. Pasak Klaipėdos uosto vadovo, šiuo metu amerikiečiai nusiteikę per Lietuvos uostą siųsti daugiau NATO krovinių.
Kodėl Lietuva pastaruoju metu deda nemažai pastangų, norėdama pritraukti į Klaipėdos uostą daugiau NATO krovinių? Juk keliolika tūkstančių NATO konteinerių Lietuvos uosto, per metus jau kraunančio apie 400 tūkst. TEU (sąlyginių jūrinių konteinerių), krovos apimčių iš esmės nepadidins. Pasak E. Gentvilo, šiuo požiūriu svarbūs kiti dalykai – ir ne tik tai, kad už tuos krovinius gerai mokama, nes jie brangūs.
Labai svarbus dalykas – tai pasitikėjimas, atveriantis galimybes kalbėti ir apie kitus kitų šalių krovinius. "Bendradarbiavimas su NATO ir JAV kariškiais suteikia tam tikro patikimumo. Tai reiškia, kad uostas yra saugus, patikimas politiniu požiūriu, nekorumpuotas", – sako Uosto direkcijos vadovas. Anot jo, jeigu nebūtų vežami NATO kroviniai per Klaipėdą, Lietuvos ambasadai JAV dirbti būtų žymiai sunkiau.
Galėtų atsirasti linija
Ilinojaus valstijos Sant Lujiso mieste yra įsikūręs JAV kariuomenės krovinių transportavimo padalinys USTRANSCOM. Jis aprūpina JAV ir NATO karines pajėgas visuose pasaulio taškuose, įskaitant ir maisto produktų, ir sužeistųjų bei žuvusiųjų gabenimą. Šiame padalinyje dirba apie 150 tūkstančių žmonių. Norėdamas užtikrinti visas būtinas transportavimo operacijas, minėtas padalinys naudojasi 900 lėktuvų ir 312 laivų.
Šiame padalinyje, pasak E. Gentvilo, padiskutavus apie dvi valandas su 6 generolais, susitikimas priminė gamybinį pasitarimą. Amerikiečiai domėjosi įvairiais techniniais dalykais, ISPS saugumo kodeksu, per kiek laiko galėtų būti nuvežti kroviniai iš arba į Afganistaną ir t. t. Į klausimus išsamiai atsakė į Ameriką vykęs UAB Klaipėdos konteinerių terminalo generalinis direktorius Vaidotas Šileika.
Padalinys Sant Lujise yra tarsi smegenų centras, kuriame organizuojama krovinių distribucija, o Virdžinijos valstijos Norfolko uostas yra daugiausia skirtas NATO ir JAV kariuomenės kroviniams krauti. Todėl, E. Gentvilo manymu, galėtų atsirasti stabili laivybos linija tarp Klaipėdos ir Norfolko uostų šiems kroviniams gabenti.
Kodėl per Baltijos jūrą?
E. Gentvilas nemano, kad amerikiečiai savo kariuomenės kroviniams gabenti pasirinks Baltijos jūroje tik Klaipėdos uostą. Anot jo, ir toliau išliks diversifikuotos NATO krovinių judėjimo kryptys, ir Lietuvos uostui monopolizuoti šių krovinių nepavyks, nes žiūrint amerikiečių akimis tai būtų nesaugu ir neprotinga.
Tačiau Klaipėdos uosto vadovas įsitikinęs, kad Amerikos krovinių srautas per Baltijos jūrą gali didėti dėl JAV ir Pakistano santykių krizės. JAV situacija šiuo metu nėra gera. Pernai įvyko nelaimingas atsitikimas, kai jos kariuomenės bombardavimo metu žuvo 26 taikūs Pakistano gyventojai. Todėl dabar tarp Pakistano ir JAV įtempti santykiai. Užtat koridorius kroviniams gabenti per Pakistaną, kuriuo anksčiau buvo naudojamasi, nebėra garantuotas.
Be to, kelias pro Iraną dabar irgi nėra labai priimtinas, nes Iranas grasina Ormūzo sąsiaurio blokavimu. Todėl kalbant apie krovinių gabenimą iš Afganistano, amerikiečiams lieka tik kelias per Baltijos jūrą. Užtat jie labai aktyviai ieško galimų papildomų kelių ir todėl Klaipėda turi nemažai šansų.
Atgalinis srautas – per Klaipėdą
Kitas dalykas dėl atgalinio krovinių srauto iš Afganistano į JAV. Kažkada amerikiečiai pervežė į Afganistaną dešimtis tūkstančių transporto priemonių, pavyzdžiui, sunkvežimių. Šiuo metu JAV jau yra paskelbusi, kad laipsniškai mažins savo kariškių skaičių Afganistane, vadinasi, daug krovinių, turint omenyje ir transporto priemones, bus grąžinama iš Afganistano į JAV.
Prasidėjus NATO transporto ir kitos technikos pargabenimui iš Afganistano į JAV, amerikiečiams reikės užsitikrinti transporto koridorių, kuriuo iš Afganistano būtų galima greitai pergabenti automobilius ir kitus krovinius.
Pasak E. Gentvilo, minėto susitikimo Sant Lujise metu buvo duoti gana aiškūs signalai, kad atgaliniam krovinių srautui iš Afganistano amerikiečiai nori rinktis Klaipėdos uostą.

Visai galimas daiktas, kad ateityje per Klaipėdos uostą bus ne tik daugiau gabenama NATO krovinių į Afganistaną, bet ir iš jo į JAV pargabenama karinė technika. Atrodo, kad pastaruoju metu kai kuriems Amerikos kariuomenės kroviniams gabenti tinkamiausias kelias yra per Baltijos jūrą.

Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos generalinis direktorius Eugenijus Gentvilas su susisiekimo ministro Eligijaus Masiulio vadovaujama delegacija lankėsi Jungtinėse Amerikos Valstijose ir grįžęs į Klaipėdą pasidalino įspūdžiais.

Sudaro patikimumo įspūdį

NATO kroviniai į Afganistaną per Klaipėdos uostą pradėti gabenti ne taip seniai. Pernai per Lietuvos uostą išgabenta 2100 NATO konteinerių.NATO krovinių aptarnavimą užtikrina "Maersk Line Ltd.", didžiausia pasaulyje konteinerių pervežimo kompanija, gabenanti apie 16-17 proc. visų pasaulyje migruojančių konteinerių. Ši kompanija NATO konteinerius atplukdo ir į Klaipėdą.

2011-aisiais NATO krovinių per Baltijos jūros uostus pergabenta keliolika tūkstančių. Žinia, jie keliauja per Talino ir Rygos uostus, tačiau pastaruoju metu jų šiuose uostuose mažėja, o Klaipėdoje daugėja. E. Gentvilas neneigia, kad Lietuva į procesą dėl NATO krovinių gabenimo įsitraukė šiek tiek per vėlai. Pasak Klaipėdos uosto vadovo, šiuo metu amerikiečiai nusiteikę per Lietuvos uostą siųsti daugiau NATO krovinių.

Kodėl Lietuva pastaruoju metu deda nemažai pastangų, norėdama pritraukti į Klaipėdos uostą daugiau NATO krovinių? Juk keliolika tūkstančių NATO konteinerių Lietuvos uosto, per metus jau kraunančio apie 400 tūkst. TEU (sąlyginių jūrinių konteinerių), krovos apimčių iš esmės nepadidins. Pasak E. Gentvilo, šiuo požiūriu svarbūs kiti dalykai – ir ne tik tai, kad už tuos krovinius gerai mokama, nes jie brangūs.

Labai svarbus dalykas – tai pasitikėjimas, atveriantis galimybes kalbėti ir apie kitus kitų šalių krovinius. "Bendradarbiavimas su NATO ir JAV kariškiais suteikia tam tikro patikimumo. Tai reiškia, kad uostas yra saugus, patikimas politiniu požiūriu, nekorumpuotas", – sako Uosto direkcijos vadovas. Anot jo, jeigu nebūtų vežami NATO kroviniai per Klaipėdą, Lietuvos ambasadai JAV dirbti būtų žymiai sunkiau.

Galėtų atsirasti linija

Ilinojaus valstijos Sant Lujiso mieste yra įsikūręs JAV kariuomenės krovinių transportavimo padalinys USTRANSCOM. Jis aprūpina JAV ir NATO karines pajėgas visuose pasaulio taškuose, įskaitant ir maisto produktų, ir sužeistųjų bei žuvusiųjų gabenimą. Šiame padalinyje dirba apie 150 tūkstančių žmonių. Norėdamas užtikrinti visas būtinas transportavimo operacijas, minėtas padalinys naudojasi 900 lėktuvų ir 312 laivų.

Šiame padalinyje, pasak E. Gentvilo, padiskutavus apie dvi valandas su 6 generolais, susitikimas priminė gamybinį pasitarimą. Amerikiečiai domėjosi įvairiais techniniais dalykais, ISPS saugumo kodeksu, per kiek laiko galėtų būti nuvežti kroviniai iš arba į Afganistaną ir t. t. Į klausimus išsamiai atsakė į Ameriką vykęs UAB Klaipėdos konteinerių terminalo generalinis direktorius Vaidotas Šileika.

Padalinys Sant Lujise yra tarsi smegenų centras, kuriame organizuojama krovinių distribucija, o Virdžinijos valstijos Norfolko uostas yra daugiausia skirtas NATO ir JAV kariuomenės kroviniams krauti. Todėl, E. Gentvilo manymu, galėtų atsirasti stabili laivybos linija tarp Klaipėdos ir Norfolko uostų šiems kroviniams gabenti.

Kodėl per Baltijos jūrą?

E. Gentvilas nemano, kad amerikiečiai savo kariuomenės kroviniams gabenti pasirinks Baltijos jūroje tik Klaipėdos uostą. Anot jo, ir toliau išliks diversifikuotos NATO krovinių judėjimo kryptys, ir Lietuvos uostui monopolizuoti šių krovinių nepavyks, nes žiūrint amerikiečių akimis tai būtų nesaugu ir neprotinga.

Tačiau Klaipėdos uosto vadovas įsitikinęs, kad Amerikos krovinių srautas per Baltijos jūrą gali didėti dėl JAV ir Pakistano santykių krizės. JAV situacija šiuo metu nėra gera. Pernai įvyko nelaimingas atsitikimas, kai jos kariuomenės bombardavimo metu žuvo 26 taikūs Pakistano gyventojai. Todėl dabar tarp Pakistano ir JAV įtempti santykiai. Užtat koridorius kroviniams gabenti per Pakistaną, kuriuo anksčiau buvo naudojamasi, nebėra garantuotas.

Be to, kelias pro Iraną dabar irgi nėra labai priimtinas, nes Iranas grasina Ormūzo sąsiaurio blokavimu. Todėl kalbant apie krovinių gabenimą iš Afganistano, amerikiečiams lieka tik kelias per Baltijos jūrą. Užtat jie labai aktyviai ieško galimų papildomų kelių ir todėl Klaipėda turi nemažai šansų.

Atgalinis srautas – per Klaipėdą

Kitas dalykas dėl atgalinio krovinių srauto iš Afganistano į JAV. Kažkada amerikiečiai pervežė į Afganistaną dešimtis tūkstančių transporto priemonių, pavyzdžiui, sunkvežimių. Šiuo metu JAV jau yra paskelbusi, kad laipsniškai mažins savo kariškių skaičių Afganistane, vadinasi, daug krovinių, turint omenyje ir transporto priemones, bus grąžinama iš Afganistano į JAV.

Prasidėjus NATO transporto ir kitos technikos pargabenimui iš Afganistano į JAV, amerikiečiams reikės užsitikrinti transporto koridorių, kuriuo iš Afganistano būtų galima greitai pergabenti automobilius ir kitus krovinius.

Pasak E. Gentvilo, minėto susitikimo Sant Lujise metu buvo duoti gana aiškūs signalai, kad atgaliniam krovinių srautui iš Afganistano amerikiečiai nori rinktis Klaipėdos uostą.

http://www.ve.lt/naujienos/jura/nato-kroviniai—saugaus-uosto-pozymis-682374/,page.1