Dar visai neseniai klaipėdiečiai nustebdavo miesto gatvėse išvydę perregimą elektra varomą autobusą. Jau pavasarį Klaipėdos gyventojams tai taps kasdienybe – šiuo metu uostamiestyje gaminamas dar vienas, keleiviams vežti skirtas elektrobusas.
Pripažino pasaulis
Prieš porą metų Klaipėdos inžinieriai su kolegomis iš užsienio įgyvendino analogų Lietuvoje neturėjusį projektą.
Savo rankomis specialistų komanda pagamino elektra varomą autobusą ir jį išbandė įvairiuose Lietuvos miestuose.
Vėliau iš senos 1982 m. gamybos „Škodos” perdarytas elektrobusas virto savotiška meno galerija ir įgavo „dancer bus” (liet. „šokančio autobuso”) pavadinimą.
Kaip pastebėjo patys jo kūrėjai, šokiu kur kas paprasčiau atskleisti emocijas, nuotaiką. Be to, būdamas autobuso viduje gali pasijausti tarsi diskotekoje.
Su šiuo projektu inžinierių ir mokslininkų komanda, atstovaujanti uostamiesčio įmonei „Vėjo projektai”, pateko į įdomiausių 2016 m. pasaulio kūrėjų pasiekimų viešojo transporto srityje dešimtuką. Pastarąjį sudarė elektroninis užsienio dizaino ir architektūros žurnalas „Designboom”.
Kuria dar vieną
Inovatyvią transporto priemonę pristačius viešai, prabilta ir apie jos pritaikymą praktikoje.
Panašu, netrukus taip ir atsitiks. Visą šį laiką įmonės „Vėjo projektai” komanda, Klaipėdos universiteto, kitų Lietuvos ir užsienio aukštojo mokslo įstaigų absolventai uoliai ruošėsi ir dabar vyksta naujo elektrobuso, kuris bus integruotas į Klaipėdos viešojo transporto sistemą, montavimo darbai.
„Į miesto gatves naujas, turintis savo maršrutą, autobusas išriedės jau šiemet. Pavasarį įvyks eksperimentinio pobūdžio pristatymas, išmėginsime įvairius maršrutus. Žinoma, jis skirsis nuo jau matyto varianto, bus labiau pritaikytas keleiviams saugumo požiūriu”, – atskleidė įmonės „Vėjo projektai” vadovas Alvydas Naujėkas.
Pašnekovo teigimu, šis, kaip ir kiti miesto autobusai, bus mėlynos spalvos.
„Tačiau svarbiausia – labai efektyvus, sudegins dešimt kartų mažiau kuro nei dujinis ar dyzelinis autobusas. Be to, operatoriams, kurie valdys šiuos modernius ir inovatyvius autobusus, atvers galimybę atnaujinti parkus, privilioti daugiau keleivių”, – įsitikinęs A.Naujėkas.
Lengvas ir tylus
Netolimoje ateityje planuojama pagaminti ir daugiau serijinių elektrobusų, kurie keleivius kasdien vežios įprastais maršrutais.
Sukurti naują elektrobusą atsieis apie 2 mln. eurų.
Transporto priemonė svers tik 6 tonas. Palyginimui, šiuo metu klaipėdiečius vežiojantys nauji dujiniai autobusai sveria dukart daugiau, apie 12–14 tonų. Elektrobusas bus skirtas maždaug šimtui keleivių ir neskleis jokio garso.
Jį įkrauti bus galima vos per šešias minutes. Tiesa, kol kas įkrovimo stotelių, kurios būtų pritaikytos autobusams, Klaipėdoje nėra. Tačiau inžinieriai patys sukūrė ir įrengs galutinėje miesto autobusų sustojimo vietoje.
„Pastatysime savo įkrovimo stotelę, jau išsirinkome vietą. Tad prie mūsų niekam nereikės taikytis, viską padarysime patys”, – šyptelėjo „Vėjo projektai” vadovas.
Galbūt besinaudojantiems maršrutiniais elektrobusais miestiečiams sumažės kelionės kaina?
„Pirmųjų prototipų sukūrimas yra brangus. Kai pradėsime serijinę (masinę) gamybą, kainą stipriai sumažinsime. Bent jau padarysime konkurencingą su dabar rinkoje egzistuojančiais elektriniais autobusais”, – sakė A.Naujėkas.
Jau labai greitai klaipėdiečiai galės ne tik pamatyti, bet ir patys išbandys naują inžinierių kūrinį.