Karolis Paulavičius. Laikas sustabdyti eismo nelaimes!

Dažnai girdime, jog Lietuvoje žūsta bene daugiausiai žmonių keliuose, visos Europos kontekste. Kaltinimai metami tiek kelininkams, tiek saugaus greičio nepasirenkantiems vairuotojams, alkoholiui. Visa tai tikrai pakankamai svarbu, tačiau dalies skaudžių eismo nelaimių nebūtų net esant visiems minėtiems faktoriams.

Greitis lemia labai daug, pailgėja stabdymo kelias, reakcijos laikas, tačiau ar iš tiesų kitose ES valstybėse narėse važinėjama daug lėčiau? Dalyje valstybių taip, bet ne visose. Vokietijoje ne tik neribojamo greičio autostradose, bet ir rajoniniuose keliuose mėgstamas didelis greitis. Įrengėme daugybę greičio matuoklių, kurie išties sumažino avaringumą. Nuo 2006 m. sumažinome žuvusiųjų keliuose skaičių maždaug 2,5 karto (Lietuvos automobilių kelių direkcijos duomenys). Pasiektas rezultatas džiugina, tačiau turime šią problemą spręsti ir toliau.

Viena opiausių problemų – geležinkelio pervažos. Kai kurios valstybės jų nebeturi, tuo tarpu Lietuvoje vis dar yra 545 geležinkelio pervažos, iš kurių 172 – visiškai nereguliuojamos. Pastaruoju metu diegiamos sistemos leidžiančios mašinistams matyti vaizdą pervažoje 1,5 km atstumu, tačiau tai tik bandomieji projektai, tuo tarpu žuvusiųjų skaičius nors ir nedidelis, nemažėja. 2013 m. žuvo penki žmonės. Jeigu pervažos būtų rekonstruotos į dviejų lygių transporto mazgus, visi šie žmonės vis dar būtų gyvi, dirbtų, augintų vaikus ir kurtų mūsų valstybę kartu su mumis.

Taip, rekonstruoti visas 545 pervažas, reikia milžiniškų lėšų, tačiau šis skaičius jau daugelį metų iš esmės nesikeičia. Turime suprasti, jog ne pinigai, bet žmogaus gyvybė yra svarbiausia. Neturėdami pakankamai lėšų, turėtume rekonstruoti intensyviausias eismo atžvilgiu pervažas. Klaipėdoje turime dvi pervažas, turinčias didžiausias apkrovas,  kituose miestuose situacija panaši: Marijampolė, Rudamina (Minskas – Vilnius), Lentvaris, Amalių pervaža Kaune ir kt. Tai turėtų būti Susisiekimo Ministerijos prioritetas.

Klaipėda jau seniai rodo pavyzdį kitoms savivaldybėms, todėl artimiausiu metu turime ieškoti sprendimo bei finansavimo esamų pervažų rekonstrukcijai.