A.Šulcas: Ar Atgimimo aikštėje kils nauji pastatai?

Savo veido ir paskirties jau porą dešimtmečių neįgaunanti Atgimimo aikštė vėl atsidūrė diskusijų sūkuryje. Miesto valdžia bando gaivinti idėją skvere „užauginti“ naujų pastatų. Taip esą būtų atkurta istorinė tiesa, nes Atgimimo aikštė tokia, kokia yra dabar, suformuota tik po II pasaulinio karo. Kol kas nesutariama, ar skvere naujiems pastatams vieta, tad ketinama atsiklausti gyventojų nuomonės.

Planuoja atsiklausti žmonių

Prieš dešimt metų buvo patvirtintas kvartalo tarp Manto, Naujojo Sodo, Pilies  ir Danės gatvių detalusis planas. Jame numatyta ir tai, kaip tvarkyti Atgimimo  aikštę, kuri ir yra šiame kvartale.

Detaliuoju planu aiškiai pasakyta, jog aikštė turi išlikti, tačiau ji būtų mažesnė – ties Danės ir Manto gatvėmis būtų pastatyta nemažai statinių, atkurtas  gatvelių tinklas.

„Per tuos dešimt metų valdžia taip ir nesiryžo įgyvendinti šio detaliojo  plano. Motyvų būta įvairių – esą dar ne laikas, trūksta brandžių architektūrinių idėjų. Tačiau bendruomenės apsisprendimas yra, nes patvirtintas detalusis  planas, tad institucijų ir visuomenės interesai suderinti. Pats laikas  apsispręsti, koks turi būti aikštės likimas, nes ji trupa, yra veikiama  erozijos. Todėl arba ją reikia rekonstruoti tokią, kokia yra, arba įgyvendinti  detalųjį planą ir aikštę apstatyti naujais pastatais“, – tvirtino Klaipėdos mero  pavaduotojas Artūras Šulcas.

Jis buvo aštuonių miesto tarybos narių iniciatyvinės grupės, kuri pageidavo  surengti visuotinę klaipėdiečių apklausą, vadovas. Vienas apklausos klausimų ir  buvo, kaip tvarkyti Atgimimo aikštę: atstatyti pastatus aplink ją ar palikti  tokią, kokia yra.

Tačiau dauguma miesto tarybos narių nepritarė, kad apklausa būtų surengta.

Tiktų ir renginiams

Vicemero asmenine nuomone, reikia saugoti praeities atminimą, todėl geriausia  būtų atkurti prieškarinį Atgimimo aikštės vaizdą – joje atstatyti pastatus.

Detaliajame plane numatyta, jog pastatai būtų visuomeninės, komercinės  paskirties. Esą juose galėtų veikti bendruomenės namai, kuriuose patalpos būtų skirtos nevyriausybinėms organizacijoms, taip pat – Klaipėdos turizmo ir  kultūros informacijos centras, o po aikšte būtų galima įrengti ir didelę požeminę automobilių stovėjimo aikštelę.

Iš kur pinigai pastatams Atgimimo aikštėje statyti? Anot A.Šulco, būtų galima  suformuoti nedidelius sklypus ir juos išnuomoti verslininkams. Kitas variantas – ieškoti pinigų ES fonduose, iš kurių lėšų skiriama visuomeninės paskirties  pastatų statybai.

Atstatymas – kičas

Klaipėdos istorijos žinovas Kęstutis Demereckas sakė, kad aikštė, kuri po karo įgavo dabartinį vaizdą, susiformavo dar XVIII amžiaus pabaigoje. Ji buvo gerokai mažesnė, nes  per dabartinę jos teritoriją driekėsi Biržos gatvė. Abiejose jos pusėse buvo  gražūs pastatai, kuriuose veikė bankai, vaistinės, parduotuvės, kad būtų galima  apsipirkti pakeliui į turgų. Vienas gražiausių pastatų stovėjo prie pat Biržos  tilto. Jame buvo įsikūrusi senoji birža – Klaipėdos prekybos simbolis. Pastatą puošė bokštas su laikrodžiu. „Pastatas buvo toks gražus – kaip Paryžiuje“, – teigė K.Demereckas.

Dabartinių Manto ir Liepų gatvių sankryžoje, pastate, kur įsikūrusi picerija,  prieš karą stovėjo gražus kino teatro „Apollo“ pastatas. Greta jo buvo karietų stotis, iš kurios buvo galima pasiekti Tauralaukį, Girulius.

„Būtų labai gražu, jei Biržos gatvelė ir jos pastatai būtų atkurti. Tačiau  jei bus atstatyta tik viena pusė, ta, kur dabar yra Atgimimo aikštė, nieko  nebus. Tai tikrai ne išeitis, o kičas, ir ypač jei pastatai bus aukšti,  stikliniai“, – nuomonę reiškė Klaipėdos istorijos žinovas.

Statė tarybiniams žmonėms

Jo teigimu, raiškingiausia būtų atstatyti kertinius uostamiesčio pastatus – senąją biržą ir senąjį paštą, kuris stovėjo toje vietoje, kur dabar yra  pastatytas paminklas, skirtas Klaipėdos krašto prijungimui prie Lietuvos.

„Sakiau ir sakysiu, kad tą paminklą, kurį daugelis vadina kartuvėmis, reikia  nugriauti ir nuvežti pastatyti greta autostrados prie įvažos į Klaipėdą. Ten jis  labai tiks ir ženklins, jog įvažiuojama į Mažąją Lietuvą“, – teigė K.Demereckas.

Kodėl Biržos gatvelė ir jos gražūs pastatai buvo sunaikinti? Anot pašnekovo,  pastatai pradėti griauti 1956 metais, kai į uostamiestį atvyko architektai iš Leningrado, dabartinio Sankt Peterburgo. „Tie architektai buvo sumanę sukurti  tarybinę Klaipėdą su plačiomis gatvėmis, Leningrado tipo pastatais ir suformuoti  didžiulį skverą tarybinių žmonių džiaugsmui“, – teigė K.Demereckas.

Aikštės statyba buvo baigta maždaug 1960 metais.

 

Informacijos šaltinis: www.kl.lt

Skaitykite daugiau: http://klaipeda.diena.lt/naujienos/miestas/ar-atgimimo-aik-teje-kils-nauji-pastatai-448721/psl-3#ixzz26Q8iGatB